Suwmiarka elektroniczna 150 mm INSIZE 1119-150
  • Nowy
164,00 złCena
Wysokościomierz elektroniczny 300mm INSIZE 1150-300
  • Nowy
1 200,00 złCena
Czujnik zegarowy zakres 0-10 odczyt 0,01 mm INSIZE 6928640312397
  • Nowy
202,00 złCena
Ścisk śrubowy 1000/120 mm BESSEY GZ100-2K
  • Nowy
376,00 złCena
Ścisk ślusarski wzmocniony 300x140mm BESSEY SG30M
  • Nowy
383,00 złCena
Ścisk śrubowy ślusarski stalowy classiX 200/100 mm BESSEY GS20K
  • Nowy
98,38 złCena
Ścisk automatyczny 150 mm BAHCO QCB 150
  • Nowy
96,33 złCena
Ścisk stolarski masywny ciężki 400MM UNIOR 626285
  • Nowy
148,00 złCena
Ścisk stolarski masywny ciężki 1000MM UNIOR 626288
  • Nowy
187,00 złCena
Ścisk stolarski 706 WZMOCNIONY 500MM UNIOR 626286
  • Nowy
160,00 złCena
ŚCISK STOLARSKI KUTY 300X120 MM YATO 6412
  • Nowy
71,20 złCena
Ścisk automatyczny 300 mm BAHCO QCB-300
  • Nowy
106,00 złCena
Ścisk sprężynowy regulowany VarioClippix BESSEY XV3-50
  • Nowy
28,03 złCena
Ścisk QUICK-GRIP XP 6"/150 mm IRWIN 10505942
  • Nowy
88,50 złCena
TARCZA A 36 R BF 355X25,4X2,8 MM BOSCH (2608601238)
  • Nowy
24,73 złCena
TARCZA T41 125/1,0/22,23 A60W T BF RAPIDO INOX BOSCH (2608603171)
  • Nowy
3,00 złCena
ZESTAW NARZĘDZI 1/2" 39-EL. W WALIZCE ABS 876TX KN STAHLWILLE (98811909)
  • Nowy
2 459,00 złCena
WIERTARKO-WKRĘTARKA LXT 18V 130Nm BL MAKITA 0197050011701
  • Nowy
-100,00 zł
850,00 zł950,00 złCena podstawowaCena
Najniższa cena: 949,99 zł -99,99 zł
Tarcza T27 125/6,0/22,23 A24PBF STAL/METAL BOSCH (2608603182)
  • Nowy
4,29 złCena
ZESTAW WIERTEŁ NWKA FI  1,00-13,00MM 25PC HSS TIN BOSCH (2607017154)
  • Nowy
146,00 złCena

Najnowsze artykuły

Najnowsze artykuły

Samohamowność gwintu – czym są gwinty samohamowne? - wzór, tabela i schematy

Czym jest samohamowność gwintu?

Samohamowność gwintu to zdolność połączenia gwintowego do utrzymania obciążenia bez konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń, takich jak nakrętki kontrujące czy kleje do gwintów. Zjawisko to wynika z tarcia występującego między powierzchniami styku gwintu śruby i nakrętki.

Mówiąc prościej: jeśli siła tarcia jest wystarczająco duża, aby przeciwdziałać siłom osiowym i momentom obrotowym, gwint nie będzie się samoczynnie odkręcał. Właśnie dlatego gwinty samohamowne są szeroko stosowane w różnych dziedzinach inżynierii.

Warunki samohamowności gwintu

Aby gwint był samohamowny, musi spełniać następujący warunek:

Warunek ten oznacza, że jeśli współczynnik tarcia jest większy niż tangens kąta pochylenia gwintu , to gwint będzie samohamowny i nie odkręci się pod wpływem obciążenia.

Dodatkowo, moment potrzebny do odkręcenia gwintu można określić wzorem:

Jeśli moment jest dodatni, to gwint nie odkręci się samoczynnie, co oznacza jego samohamowność.

Gdzie występuje samohamowność gwintu?

Samohamowność gwintu ma kluczowe znaczenie w wielu dziedzinach inżynierii. Przykłady zastosowań to:

  • Podnośniki śrubowe – mechanizmy podnoszenia ciężkich ładunków (np. w samochodowych lewarkach), gdzie samohamowność zapobiega samoistnemu opuszczeniu się podnośnika.

  • Prasy śrubowe – np. warsztatowe, gdzie gwint utrzymuje siłę docisku.

  • Napędy elektromechaniczne – takie jak siłowniki śrubowe stosowane w automatyce przemysłowej.

  • Zamocowania konstrukcji stalowych – śruby o dużym współczynniku tarcia nie wymagają stosowania dodatkowych środków zabezpieczających.

samohamowność gwintu

Kąt tarcia a samohamowność gwintu

Kluczowym parametrem określającym samohamowność gwintu jest kąt tarcia ρ (phi), który zależy od współczynnika tarcia μ (mu) oraz kąta pochylenia linii śruby λ (lambda). Warunkiem samohamowności jest:

Jeśli warunek ten jest spełniony, to po obciążeniu gwintu i zaprzestaniu działania siły zewnętrznej, elementy gwintowe pozostaną nieruchome.

Przykładowa tabela kątów tarcia dla różnych współczynników tarcia:

Współczynnik tarcia (μ)Kąt tarcia (ρ)
0.08 4.57°
0.10 5.71°
0.15 8.53°
0.20 11.31°
0.30 16.70°

Wykres zależności kąta tarcia od współczynnika tarcia:

wykres zależności kąta

(Wykres przedstawiający liniowy wzrost kąta tarcia w zależności od współczynnika tarcia.)

Samohamowność gwintu to istotna cecha połączeń śrubowych, wykorzystywana w licznych mechanizmach technicznych. Jej występowanie zależy od tarcia między powierzchniami gwintu oraz od odpowiedniego doboru parametrów konstrukcyjnych, takich jak kąt pochylenia gwintu i materiały współpracujących powierzchni.

Dzięki odpowiedniemu projektowaniu i uwzględnieniu zjawiska samohamowności można uzyskać solidne i bezpieczne połączenia, minimalizując konieczność stosowania dodatkowych blokad mechanicznych. Jest to szczególnie ważne w konstrukcjach o wysokim poziomie obciążeń i tam, gdzie ważna jest niezawodność.

Opublikowany w: Sprzęt, Narzędzia skrawające

Napisz komentarz